تلفن تماس: ۰۹۱۰۱۶۸۱۱۳۸ - ۰۲۱۸۸۴۵۸۶۱۹

شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح تا ۱۷ و پنجشنبه تا ۱۲:۳۰

باتری پنل خورشیدی

باتری پنل خورشیدی

بعد از پنل خورشیدی مهم ترین قسمت یک سیستم برق خورشیدی ، باتری پنل خورشیدی است که انرژی تولید شده توسط پنل ها در آن ذخیره می شوند تا در ساعاتی مانند شب که نور خورشید به سطح پنل ها برخورد نمی کند ، سیستم توانایی تامین انرژی الکتریکی مصرفی را بر عهده داشته باشد . به طور معمول ظرفیت باتری ها بر حسب آمپر در ساعت ( Ah ) مشخص می شود که بیانگر میزان ظرفیت جریان دهی یک باتری در طول یک ساعت می باشد به این معنی که اگر از یک باتری 10 آمپر در ساعت ، جریان 10 آمپر دریافت نماییم ، پس از گذشت یک ساعت ، شارژ باتری تمام می شود . بر طبق همین اصل با کشیدن جریان 5 آمپر از یک باتری 10 آمپر در ساعت ، باتری می تواند تا دو ساعت جریان دهی نماید .

حداکثر ظرفیت باتری های موجود در بازار به 150 یا حتی در برخی موارد به 200 آمپر در ساعت نیز می رسد و با توجه به کاربرد مورد نظر تعدادی از آن ها به منظور افزایش ظرفیت جریان دهی با یکدیگر موازی می شوند . برای مثال در یک سیستم برق خورشیدی ممکن است نیاز به ظرفیتی معادل 500 آمپر در ساعت باشد که در این صورت از 5 یا 6 باتری 100 آمپر در ساعت استفاده می شود که به صورت موازی با یکدیگر قرار می گیریند .

منظور از موازی کردن باتری ها ، اتصال تمامی قطب های مثبت و همچنین تمامی قطب های منفی به یکدیگر می باشد که در این فرایند باید به نکاتی مهمی نیز توجه نمود . یک اینکه ظرفیت جریان دهی و ولتاژ باتری های انتخابی با یکدیگر برابر باشند و دوم این که برند ، سال و سری ساخت باتری ها با یکدیگر یکی باشند . با رعایت دو نکته گفته شده ، مشکلی برای باتری های موازی پیش نمی آید و در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است آسیب های جدی به آن ها وارد گردد .

باتری ها علاوه بر مشخصات الکتریکی داری مشخصات فیزیکی و شیمیایی می باشند که باعث به وجود آمدن محدودیت هایی می شود و نمی توان از هر نوع باتری در هر کاربردی استفاده نمود . برای مثال باتری مورد استفاده در سیستم برق اتومبیل از نوع لید اسید ( Lead Acid ) بوده و توانایی تامین جریان لحظه ای بالا را برای راه اندازی موتور استارت اتومبیل که یک موتور DC با جریانی بیش از 100 آمپر می باشد را دارا می باشد . این باتری ها از الکترولیت مایع تشکیل شده اند و در صورت ساکن بودن دچار مشکلاتی می گردند . برای همین نمی توان از آن ها در سیستم برق خورشیدی استفاده نمود .

باتری پنل خورشیدی

نوع دیگری از باتری های لید اسید موجود می باشند که در مقاله دیگری از همین سایت به آن اشاره شده است ، باتری های سیلد اسید یا لید سیلد اسید می باشند که دارای الکترولیت خشک اند و می توان از آن ها در محیط های ساکن نیز استفاده نمود . نام دیگری این باتری ها باتری های خشک یا باتری های UPS نیز می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساختار و نحوه عملکرد چنین باتری هایی می توانید به لینک باتری های سیلد اسید ، مراجعه نمایید .

این باتری ها یکی بهترین انتخاب ها برای سیستم های برق خورشیدی می باشند که با داشتن قیمت مناسب و نیز قابلیت کار در محیطی ساکن می توانند نیاز های یک سیستم برق خورشیدی را پیاده نمایند . اما بزرگ ترین مشکل چنین باتری هایی ، عمق دشارژ و کم بودن تعداد سیکل شارژ می باشد که موجب کاهش طرفیت باتری و طول عمر آن می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله عمق دشارژ باتری DOD مراجعه نمایید .

به طور معمول طول عمر چنین باتری هایی با انتخاب عمق دشارژ مناسب چیزی در حدود 2 تا 3 سال و در برخی موارد تا 5 سال نیز می باشد . با توجه به این مسئله تنها قسمتی از یک سیستم برق خورشیدی که نیاز است هر چند سال یک بار تعویض گردد ، باتری بوده که با یک طراحی مناسب می توان این بازه زمانی را افزایش داد .

باتری های دیگری مانند باتری های ژله ای و باتری های لیتیوم یون Li-Ion نیز موجود است که از عمق دشارژ بهتری بهتره می برند و با استفاده از آن ها ، عمر باتری به 15 سال نیز می رسد که با توجه به قیمت بالا و محدودیت در تهیه آن کمتر توصیه می گردد .

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سیستم های برق خورشیدی و ساختار آن ها به لینک مقاله آشنایی با سیستم برق خورشیدی از همین سایت مراجعه نمایید .

8 نظر برای این نوشته ثبت شده است

  • میخواستم بدونم عمق شارژ دست خودمونه یعنی خودمون روش کنترل داریم؟

    1. بله، کاملا عمق دشارژ متناسب با مصرف است و هر مقدار که از باتری مصرف شود، باتری بیشتر دشارژ می شود

  • قیمتا را بنویسید

    1. درود بر شما متاسفانه به دلیل نوسانات قیمت ارز، امکان قرار دادن قیمت های به روز بر روی سایت وجود ندارد، برای کسب اطلاعات در مورد قیمت ها می توانید با کارشناسان ما در سولارنیرو در تماس باشید

  • سپاس از اطلاعات مفید که در اخیار ما گذاشتی / من خودم میخوام صفحه خورشید بسازم برای خونه باغم آخه انجا دکل برق نیست اگر اطلاعاتی برام ایمیل کنید ممنونت میشم با سپاس فراوان .

  • سلام یک باطری ۲۰۰ میخاستم لطف نموده برایم جواب بدین

    1. سلام لطفا با تلفن های فروشگاه تماس بگیرید

  • سلام سپاس از توضیح مفید و قلم روان نویسنده جهت انتقال صحیح و آسان موضوع که به خوبی انجام گرفته است.

  • لطفا نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید

    عمق دشارژ باتری پنل خورشیدی
    پست بعدی

    عمق دشارژ باتری DOD - باتری پنل خورشیدی

    روشنایی خورشیدی
    پست قبلی

    کنترل سیستم روشنایی فضای باز

    To Top