تلفن تماس: ۰۹۱۰۱۶۸۱۱۳۸ - ۰۲۱۸۸۴۵۸۶۱۹

شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح تا ۱۷ و پنجشنبه تا ۱۲:۳۰

کلکتور آبگرمکن های خورشیدی

کلکتور آبگرمکن خورشیدی

کلکتور یا جذب کننده ( کلکتور آبگرمکن خورشیدی ) ، یکی از مهم ترین قسمت های یک آبگرمکن خورشیدی است که انرژی گرمایی موجود در نور خورشید را جذب و به واسطه آن آب را گرم می نماید . کلکتور ها به مدل های مختلف ساخته می شوند که از معروف ترین آن ها می توان به دو مدل بشقابی و تخت اشاره نمود . در نوع بشقابی ، فرم کلکتور به شکل یک بشقاب ، همچون آنتن های مخابراتی و یا کوره های خورشیدی ساخته می شود که با تابش نور خورشید به سطح آن ، تمامی نور ها در نقطه ای به نام کانون کلکتور متمرکز می شوند که می توان به واسطه گرمای ایجاد شده در آن نقطه ، آب را گرم نمود .

کلکتور آبگرمکن خورشیدی : نوع تخت

نوع دیگری از کلکتور آبگرمکن خورشیدی نیز وجود دارد که در بین کلکتور های موجود از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به آن کلکتور تخت گفته می شود . ساختار این کلکتور از تعدادی لوله موازی با یکدیگر تشکیل شده است که در داخل یک محفظه عایق حرارتی قرار گرفته اند و بر روی سطح آن دو لایه شیشه و صفحه جذب انرژی کشیده شده است . درون لوله های موازی آب وجود دارد که پس از جذب انرژی گرمایی موجود در نور خورشید ، آب موجود در لوله گرم و به دلیل پدیده ترموسیفون یا سیفون حرارتی ، آب گرم به سمت بالا حرکت کرده و آب سرد جایگزین آن می شود .

آب گرم شده ، می تواند به صورت مستقیم وارد سیستم مصرفی گردد و یا اینکه به واسطه کویل یا لوله هایی فنر مانند ، به طور غیر مستقیم با آب سرد مصرفی تبادل حرارت کند . به سیستم نوع اول ، کلکتور مستقیم یا Direct و به سیستم نوع دوم کلکتور غیر مستقیم یا Indirect گفته می شود . از ویژگی های سیستم نوع دوم ، قابلیت ترکیب موادی چون ، ضد یخ و نیز تحت فشار قرار دادن سیستم است که از یخ زدگی آب درون کلکتور و یا گرم شدن بیش از حد آب جلوگیری می کند .

برای آشنایی بیشتر با سیستم و عملکرد آبگرمکن های خورشیدی ، می توانید به لینک آبگرمکن خورشیدی از همین سایت مراجعه نمایید . همچنین با کلیک بر روی لینک کلکتور آبگرمکن های خورشیدی ، می توانید به صفحه دانشنامه ویکی پدیا با این موضوع هدایت شوید .

1 نظر برای این نوشته ثبت شده است

  • بسيار مفيد بود

  • لطفا نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید

    اینورتر برق خورشیدی
    پست بعدی

    اینورتر سیستم برق خورشیدی

    آبگرمکن خورشیدی
    پست قبلی

    آبگرمکن های خورشیدی

    To Top