تلفن تماس: ۰۹۱۰۱۶۸۱۱۳۸ - ۰۲۱۸۸۴۵۸۶۱۹

شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح تا ۱۷ و پنجشنبه تا ۱۲:۳۰

انواع سلول خورشیدی و پنل خورشیدی

انواع سلول خورشیدی

به طور کلی پنل های خورشیدی از ماژول های خورشیدی کوچک تشکیل می شوند و این ماژول ها خود نیز سلول های خورشیدی است که انـرژی خورشـید را بـه بـرق تبـدیل مـی کننـد . شکل زیر طرحی از سلول خورشیدی ، ماژول خورشیدی , پنل خورشیدی و آرایه خورشیدی را نشان می دهد .

سلول خورشیدی

سلول خورشیدی

سلول های خورشیدی را می توان به صورت زیر به چهار نوع اصلی تقسیم نمود . همچنین در مورد هر کدام از سلول های خورشیدی در ادامه توضیح داده شده است .
– سلول خورشیدی تک کریستال
– سلول خورشیدی پلی کریستال یا چند کریستالی
– سلول خورشیدی آمورف
– سلول خورشیدی نانو

سلول خورشیدی تک کریستال

این نوع از سلول ها از تک کریستال خالص تشکیل شده اند . در این سلول ها ، سیلیکون از یک شبکه بلوری پیوسته بدون ناخالصی تشکیل شده است . از مزایای اینگونه سلول ها می توان به بازده بالای آن ها  اشاره نمود که در حدود %15 است . از معایب آن نیز می توان به پیچیدگی ساخت این نوع سیلیکون اشاره کـرد کـه ایـن سختی منجر به افزایش قیمت آن می شود . طبق تحقیقات صورت گرفته و اخبار منتشـر شـده ، در حـال حاضر آرایه هایی با بازده حدوداً %18 هم تولید شده و روانه بازار شده اند .

سلول خورشیدی پلی کریستال یا چند کریستالی

اینگونه سلول ها از بهم پیوستن چندین تک کریستال سیلیکون تشکیل شده انـد . فرآینـد ساخت بدین گونه است که پلی کریستال سلیکون مذاب به صورت شمش قالب گیری مـی شـود و بعـد از آن ، به صورت قرص های نازك بریده شده و برای سلول های خورشیدی آماده می شود . اینگونه از سلول هـا نسـبت به حالت قبلی ، فرایند ساخت راحت تری دارند و در نتیجه قیمت آنها پایین تر است . در عین حال بـازده ایـن دسته از سلول های خورشیدی کمتر از حالت قبل بوده و چیزی در حدود %12 تخمین زده می شـود . در حال حاضر آرایه هایی با بازده حدوداً %18 هم تولید شده و روانه بازار شده اند .

سلول های خورشیدی بی نظم ( آمورف )  

در حالت کلی تفاوت عمده این دسته از سلول هـای خورشـیدی نسـبت بـه دو دسته قبلی این است که در این دسته از سلول ها ، به جای استفاده از ساختار کریستالی ، از سلول های بی نظم اتم های سیلیکون که در لایه های یکدست نازك قرار می گیرد ، استفاده شـده اسـت . ایـن نـوع از سـلول هـا را می توان هم بر روی بستر خشک و هم انعطاف پذیر نصب نمود که یکی از مزایای منحصر به فرد آن هـا اسـت . از معایب این دسته از سلول ها باید به بازده پایین آنها اشاره کـرد کـه در حـدود %6 تخمـین زده مـی شـود . امروزه از این سلول ها ، پنل های خورشیدی مختلـف از نظـر شـکل و ظرفیـت سـاخته شـده می شود . در حـال حاضـر آرایه هایی با بازده حدوداً  %9 هم تولید شده و روانه بازار شده اند .

سلول خورشیدی نانو

دسته دیگر سلول های خورشیدی ، سلول هایی با فناوری بالا هستند که در ساخت آن از مقیاس و تکنولوژی نانو استفاده شده است . همچنان این سلول ها در مرحله تست آزمایشگاهی هستند و هنوز به تولید انبوه نرسیده اند اما انتظار می رود نسل سـوم سـلول هـای خورشـیدی ( سلولهای نانو ) در سال های آینده به بازار عرضه شود و قیمت بالای سلول های خورشـیدی نسـل اول و دوم را بـه شـدت کاهش دهد .

عــــلاوه بــــر انــــواع مطــــرح شــــده ، امــــروزه مــــواد دیگــــري ماننــــد   cadmium telluride ) CdTe ) و  copper indium diselenide  ) CUIuSe2 ) برای تولید سلول های خورشیدی استفاده می شود . ایـده اصـلی اسـتفاده از ایـن مواد ، تولید انرژی سریعتر و ارزانتر نسبت به سلولهای سیلیکونی است . البتـه بـازده پـایین تـر نسـبت بـه انـواع دیگـر از مشکلات این دسته از سلول ها می باشد . همچنین مشکلات طول عمر مفید و پایـداری ایـن دسـته از سـلول هـا همچنـان پا برجاست .

سلول های خورشیدی اغلب از سیلیکون ، مس ، کادمیم سولفید و آرسنید گالیم تولید می شوند کـه سـیلیکون بـه دلیـل خواص نوری از موقعیت بهتری در بین این مواد برخوردار است . در جدول زیر بازده ماژول های خورشیدی ساخته شده از مواد مختلف نشان داده شده است . برای تولید توان مناسب ، آرایه های خورشیدی را در حالت های مختلف می توان به هم وصـل نمـود . بـراي رسـیدن بـه ولتاژ بالاتر ، آرایه ها با یکدیگر سری و برای رسیدن به جریان بیشتر با یکدیگر موازی می شوند و یا حتی می توان به صورت سری-موازی آنها را به یکدیگر متصل نمود .

بازده سلول خورشیدی

بازده سلول خورشیدی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پنل های خورشیدی می توانید به دو لینک مقاله پنل های خورشیدی از همین سایت و دیگری صفحه پنل خورشیدی از دانشنامه ویکی پدیا مراجعه نمایید .

6 نظر برای این نوشته ثبت شده است

  • سلام وقت بخیر ، بنده نیاز به مشاوره جهت تجهیز نیروگاه برق در پشت بام در منزل مسکونی خود در رامسر دارم ، تا بتوانم کلیه برق روزانه خود حدودا ۲۵۰ آمپر برق ۳ فاز را تامین کنم لطفا راهنمایی فرمایید . با تشکر

    1. درود بر شما شما نیاز به اجرای نیروگاه متصل به شبکه دارید که متاسفانه در حوزه کاری شرکت ما نیست و ما فقط تامین کننده قطعات هستیم

  • با سلام من دو عدد سلول خورشیدی مونو کریستال با ابعاد کوچک 12 ولتی با توان بالا نیاز داشتم آیا موجود دارید؟> با تشکر

    1. درود بر شما لطفا با کارشناسان ما به صورت تلفنی در تماس باشید

  • با درود.دوستارم در مزرعه کشاورزی استفاده کنم برای روشن کردن پمپ 2.2 کیلووات

    1. درود بر شما ما فروشنده و طراح پمپ نیستیم قربان، شما می توانید با یک کارشناس آبیاری در مورد سیستم آب رسانی صحبت کنید، پس از اعلام توان پمپ به کارشناسان ما، سیستم برق خورشیدی متناسب با توان پمپ شما رو طراحی و تقدیمتون می کنند. با تشکر

  • لطفا نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید

    پکیچ برق خورشیدی
    پست قبلی

    پکیج برق خورشیدی مستقل از شبکه

    To Top