تلفن تماس: ۰۹۱۰۱۶۸۱۱۳۸ - ۰۲۱۸۸۴۵۸۶۱۹

شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح تا ۱۷ و پنجشنبه تا ۱۲:۳۰

اینورتر سیستم برق خورشیدی

اینورتر برق خورشیدی

اینورتر ( Inverter ) یا مبدل برق جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC به مدار الکترونیکی گفته می شود که می تواند برق جریان مستقیم DC مانند باتری ماشین یا باتری پنل خورشیدی را دریافت و به برق جریان متناوب AC مانند برق شهر تبدیل نماید . این وسیله بسیار کاربردی بوده و در هر سیستم برق خورشیدی از آن استفاده می شود که به آن اینورتر سیستم برق خورشیدی نیز گفته می شود . به طور کلی انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری از لحاظ فرکانس و ولتاژ با برق شهر کاملا متفاوت بوده و زمانی که نیاز است چند وسیله الکتریکی که از برق شهر تغذیه می کنند را راه اندازی کنیم ، نیاز به وجود چنین مبدلی احساس می شود .

اینورتر ها را می توان بر اساس نوع خروجی ، سطح ولتاژ ورودی – خروجی تقسیم بندی نمود که منظور از سطح ولتاژ ورودی اینورتر ، ولتاژ باتری مورد نظر و منظور از سطح ولتاژ خروجی ، دامنه ولتاژ خروجی مورد نیاز برای راه اندازی وسایل الکتریکی است که در کاربرد های خانگی برابر 220 ولت معادل برق شهر می باشد . همچنین اینورتر ها داری خروجی های متفاوتی مانند مربعی ، سینوسی و شبه سینوسی می باشند که بسته به کاربرد در سیستم برق رسانی انتخاب می گردند .

به طور معمول خروجی مربعی مناسب سیستم برق رسانی خانه نبوده و برای اینکار از اینورتر های سینوسی و شبهه سینوسی استفاده می شود . تفاوت اصلی دو خروجی سینوسی و شبهه سینوسی بر سر حساسیت لوازم الکتریکی متصل شده به اینورتر است که در تجهیزات حساس از اینورتر های خروجی سینوسی استفاده می شود اما قیمت چنین تجهیزاتی بیشتر از نوع شبهه سینوسی می باشد .

عملکرد اینورتر ها

نام دیگر اینورتر ها ، نوسان ساز قدرت می باشد که دلیل این نامگذاری ، وجود واحد نوسان ساز در ساختار این تجهیزات کاربردی می باشد . پس از وارد شدن برق جریان مستقیم به ورودی مدار اینورتر ، یک نوسان ساز موج مربعی ، شروع به نوسان می کند که به دلیل خروجی ضعیف آن ، از ترانزیستور های قدرت برای تقویت نوسان های آن استفاده می شود . در این قسمت اینورتر نیاز دارد تا نوسان ایجاد شده را که سطح ولتاژ آن برابر با ولتاژ DC ورودی است به سطح ولتاژ بالاتری مانند برق شهر تبدیل نماید که برای این کار می توان از ترانسفورماتور یا مبدل های سوئیچینگ بوست استفاده نمئد .

ترانسفورماتور ها می توانند به راحتی خروجی سینوسی را تولید نمایند اما در صورت استفاده از مبدل های بوست ، نیاز به یک فیلتر LC در خروجی می باشد که در صورت کشیدن جریان های بالا از خروجی اینورتر ، فرم ولتاژ سینوسی خروجی تغییر می کند . اما از طرفی به دلیل وجود فیدبک در مبدل های بوست ، می توان علاوه بر تنظیم دامنه ولتاژ خروجی ، مقدار آن را ثابت نیز نگاه داشت .

توان خروجی اینورتر سیستم برق خورشیدی

به طور معمول اینورتر های سینوسی و شبهه سینوسی که در سیستم برق خورشیدی نیز از آن ها استفاده می شود ، بر اساس توان خروجی به فروش می رسند . به دلیل این که تجهیزات الکتریکی موجود در خانه ، به طور معمول تجهیزات مصرفی و فاقد ظرفیت های سلفی و خازنی می باشند ، اینورتر ها را بر اساس توان مصرفی ( وات W ) معرفی می نمایند . برای محاسبه میزان توان مصرفی مورد نیاز نیز می توان ، توان تک تک تجهیزات الکتریکی خانه را با یکدیگر جمع نمود که در نهایت عدد بدست آمده ، بیانگر حداکثر توان مورد نیازی می باشد که لازم است از سیستم برق خورشیدی دریافت نمود .

همچنین برای اطمینان بیشتر از اینکه اینورتر انتخاب شده ، جوابگوی تجهیزات الکتریکی مورد نظر می باشد ، توان مجموع مقداری بیشتر در نظر گرفته می شود . لازم به ذکر است که در کاتالوگ اینورتر ها ، توانی به نام توان Surge یا توان لحظه ای نیز مشخص شده است که این پارامتر مربوط به وسایل الکتریکی مانند موتور های می باشد ، زیرا این تجهیزات در لحظه راه اندازی توان بیشتری را مصرف کرده و موجب وارد آمدن فشار به سیستم برق رسانی می شود . در نتیجه لازم است تا به این پارامتر نیز توجه لازم شود اما به طور معمول توان لحظه ای هر اینورتر دو یا سه برابر توان نامی نوشته شده در کاتالوگ می باشد که به طور معمول برای تجهیزات الکتریکی موجود در خانه کافی می باشد .

نمایی از یک اینورتر سینوسی را می توانید در شکل زیر مشاهده نمایید :

اینورتر سیستم برق خورشیدی

اینورتر سیستم برق خورشیدی

همچنین برای آشنایی بیشتر با اینورتر ، ساختار و نحوه عملکرد آن می توانید به لینک اینورتر قدرت از ویکی پدیا مراجعه نمایید .

لطفا نظر خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید

مشخصات اینورتر برق خورشیدی
پست بعدی

آشنایی با مشخصات اینورتر برق خورشیدی

کلکتور آبگرمکن خورشیدی
پست قبلی

کلکتور آبگرمکن های خورشیدی

To Top